情報社会化による流行伝播形態の変化を捉えた流行化マーケティングについての一考察
1) 専修大学
- Abstract
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流行とは、社会集団の中で一定数の人が一定期間、ある意思に基づいて集団行動をとるように誘われる現象であり、その心理的メカニズムや同調誘因について様々な研究がなされてきた。企業においては、この流行現象の特質とメカニズムを捉えたうえで、いかにマーケティング戦略に取り入れるかが重要となる。本研究では、情報社会の進展によって流行の伝わり方や流行そのものが変化してきたことに着目し、社会心理や消費者心理、情報心理、情報社会学、メディア論の観点から流行の型を分類、商品やサービスを流行化させ得るマーケティング手法について考察した。
Fashion is a social phenomenon which revolves around imitation and diffusion and applies to all domains of social life, though most of the research is on garments. In the information society, an enterprise has to adopt the trait and mechanism of such fashion itself and its spread into marketing strategy. Thus, we have discussed a marketing methodology for trendsetting in the information age based on consumer behavior, social psychology, informatics, infosocionomics, and media studies. - Keywords
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流行化マーケティング,情報社会,流行論
Marketing for Trendsetting,Information Society,Fashion