一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

ユーザレビューから探るメルカリの成功要因

○中村 玄希1)鈴木 啓1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract
フリマアプリ市場におけるメルカリの成功が注目されている。フリマアプリ市場のようなプラットフォームビジネスにおいては、ネットワーク効果が働く。それにより、市場シェアを獲得すること自体がサービスの競争力を高めるため、先発のサービスが有利とされてきた。しかし、メルカリは、先発サービスを逆転し、圧倒的なシェアを獲得している。そこで本研究では、代表的なフリマアプリの消費者レビューのテキストデータを比較分析することで、メルカリの成功要因を定量的に明らにし、プラットフォームプロバイダの普及戦略に対する新たな示唆を得る。

The success of Mercari, a flea market app, has attracted a substantial amount of attention. Flea market application is a kind of platform business where network effects work. In markets with network effects, there is a first mover advantage since a service acquiring high market share develops its competitive advantage. However, Mercari overtook the first mover, and has achieved overwhelming market share. This study attempts to clarify the Mercari's success factors by comparatively analyzing text data of user review among representative flea market apps. We provide new suggestions for platform providers to diffuse their services.
Keywords
メルカリ,プラットフォームビジネス,テキストマイニング

Mercari,Platform business,Text mining