一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

グローバル時代の企業の社会責任
日系企業の環境への取り組みを例として

○魏 玉磊1)

1) 文教大学

Abstract
本研究では企業による環境保護活動を分析して、企業におけるCSRの役割を明らかにする。ステークホルダーと信頼関係を構築し、企業ブランド価値を向上させるために、企業は環境への取り組みをどのような方向へ進めるべきかを戦略的CSRの観点から提案する。そのために、調査の第一段階として、日系企業50社を対象にし、CSRに関する環境への取り組みに関するデータを収集し、コレスポンデンス分析等を行った。第二段階として、海外の日系企業内関係者へ環境への取り組みについてアンケートを実施し、企業の環境への取り組みと企業のブランド価値の関連性を分析した。さらに、企業が環境への取り組みをどの方向へ進めるべきかを提案した。

This study first aims to clarify the role of corporate social responsibility (CSR) endeavors related to environmental protection by globalized Japanese companies and to measure the impact of CSR activities on their brand; second, we propose in what direction the CSR activities should be directed in order to enhance the corporate brand. As a method of investigation, data related to the environmental protection efforts of 50 Japanese companies from the CSR reports published by the companies were collected and analyzed using correspondence analysis. As a second stage, an interview survey was conducted on representative Japanese companies overseas to determine the most advanced and effective measures to accomplish the goals of CSR.
Keywords
環境保護,ブランド価値,企業の社会責任

environmental protection,brand value,corporate social responsibility