一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

ゴルフ場の予約サイトにおけるレビューの分析

○三宅 伸1)宇佐美 俊1)西條 直哉1)佐藤 由将1)大竹 恒平2)生田目 崇1)

1) 中央大学
2) 東海大学

Abstract
インターネットの普及によりECサイト市場が拡大している. ECサイトにおいては購入者による口コミ(商品レビュー)が購買に大きく影響している.そこで,サービスや商品に対する評価や,レビューそのものに対する評価を企業のマーケティング活動へ活用することが期待されている.本研究では,ゴルフ場の予約サイトを対象に投稿されたゴルフ場へのレビュー及び評価点を分析し,ゴルフ場に対するポジティブなレビューの特徴を明らかにした.具体的には,ゴルフ場への評価を目的変数としたロジスティック回帰分析おこなった.この際,レビューから特徴的と考えられる単語を抽出し説明変数候補とした.これらの分析を通して,ゴルフ場に対し有効なレビューを明らかにした.

Diffusion of the Internet leads expanding EC market. On EC site, customer's reviews about product or service gives a great influence on purchase decision. So rating points and evaluation on review are expected to be utilized for marketing activities. In this study, we analyze reviews and rating points in a golf courses reservation sites and clarify the characteristics of positive reviews for the golf courses. Concretely, we used logistic regression to discriminate positive and negative reviews. In our model, the rating point to golf course is used as the objective variable. Moreover, we extracted some characteristic words from reviews and used these as explanatory variables. Through our analysis, we could clarify the effective reviews of golf course.
Keywords
レビュー,ロジスティック回帰分析,自然言語処理

Review,Logistic Regression,Natural Language Processing