一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

車のデザインを対象としたVR空間への投影による顧客の知覚への影響

○加藤 拓巳1)津田 和彦1)

1) 筑波大学

Abstract
製品デザインは,購入意向や口コミ,支払い意向金額だけでなく,株式市場での高いリターンにも貢献する競争力の源泉である.自動車業界においても,長らくデザインは重要視されてきた.デザイン評価では,実機を用いた会場調査を実施することが多い.会場で調査する場合,実機の輸送と複数の車を展示できる規模の会場が必要となり,その費用と時間は膨大に要する.グローバル化が進んだ現在では,海外での調査も必要であり,企業にとって負担は大きい.そこで,VRが有益と考えられているが,購入意向への影響が十分に明らかにされていない.本研究では,購入意向とその理由を知覚と視聴行動から影響を評価し,VRを実用する上での条件を把握した.

Product design is the source of competitiveness that contributes to purchase intentions, word of mouth, payment intention. In the automobile industry, design has been regarded as important. In the design evaluation, companies often carry out Central Location Test. So, it is necessary to transport cars and prepare a venue of the scale capable of exhibiting multiple cars. In order to introduce each product globally, surveys overseas are also necessary, which places a heavy burden on companies. Therefore, VR is thought to be beneficial, but the influence on purchase intention is not sufficiently clarified. In this research, we evaluated the influence from the perception and the viewing behaviors for the purchase intention, then grasped the conditions for practical use of VR.
Keywords
Virtual Reality,デザイン工学,顧客行動

Virtual Reality,Design Engineering,Customer behavior