持続的な価値創造に向けた製造業のサービス化に関する考察
1) 福島大学大学院 共生システム理工学研究科
2) 福島大学 共生システム理工学類
- Abstract
-
近年、多くの市場では成熟化などによるコモデティ化といった環境変化が生じている。これにより、多くの企業は現在の価値創造手法ではこの市場変化に対応することができず、持続的な価値創出が困難な状況下にある。本研究ではOpen Innovation、サービスに焦点を当て、市場や経営環境の変化に対応可能となるための製造業のサービス化の手法を構築・検討する。具体的には、現在の売切り型のマーケティング・モデルから近年の変化へ対応するための新たな価値創造の手法について考察する。
Recent years, various types of markets are matured and commoditized, and under the conditions, business environments are also changing. Many companies are becoming unable to deal with these changes by traditional ways of value creation, hence it is becoming difficult to create value with sustainably. This research, focus on “Open Innovation" and “Service", and considers ways to create services in manufacturing industries for coping with changes. In particular, it considers new value creation methods that can respond to changes from current selling out marketing models. - Keywords
-
製品開発,オープンイノベーション,サービスモデル
Product development,Open innovation,Service model