職場における自尊感情のマネジメント
障がい者雇用企業からの考察
1) 中京大学
- Abstract
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職場の生産性や知識共有の促進要因として、従業員の自尊感情が挙げられる。そのため企業には従業員の自尊感情を向上させるマネジメントが必要とされる。本研究では、障がい者を雇用している企業に注目し、インタビュー調査を実施した。そして、自尊感情の概念に従いそれらの企業を分析し、従業員の自尊感情を引き出すためのマネジメントについて考察した。その結果、これらの企業は仕事を障がい者に合わせていることや、障がい者を有益な戦力として捉えていることなどが示された。
Employees' self-esteem is one of important antecedent of performance or knowledge sharing at workplace. Therefore, organizations are faced with the need to manage self-esteem. In this study, I focused attention on companies which employ handicapped people and conducted interview surveys. In addition, I analyzed the case of the companies based on the concept of self-esteem and considered management methods to enhance employees' self-esteem. The results showed that the companies adapt their tasks to handicapped people and treat them as helpful employees. - Keywords
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自尊感情,障がい者,インタビュー調査
Self-Esteem,Handicapped People,Interview Survey