一般社団法人経営情報学会
一般社団法人経営情報学会-PACIS2018主催記念特別全国研究発表大会
一般社団法人経営情報学会-PACIS2018主催記念特別全国研究発表大会

大会プログラム

IoTとビッグデータの意味
需要プロセスと足並みをそろえる製造サービス業への変換

○佐藤 亮1)

1) 横浜国立大学

Abstract
IoTの応用を保守サービスとして狭くとらえてはならない。現在の企業にとって革命的な2つの変化をもたらす。ひとつは、需要のとらえ方を変えて「需要予測から需要測定へ」とすることである。もう一つは、自社の組織を、プラットフォーム利用やサービスとして他社から購入する専門業務で構成できることであり、分業やアウトソーシングや提携の程度がこれまでとまったく異なるものとなっていることである。
 これらは、企業の戦略と経営戦略論にとっても大きな変化をもたらす。需要プロセスをある程度取り込んだ仕組みでのリーンシステムとMRP IIの融合という課題を解決していく必要がある。

The application area of IoT and big data for manufacturers is not limited to maintenance service. IoT and big data bring us two kind of revolutionary opportunity to transform manufacturing to manufacture service. The one opportunity can be expressed as “the change from demand forecast to demand monitoring." Another opportunity is based on progress of social decomposition of a business organization into a combination of many types of platform businesses. It allows an organization to use specific expertize of respective platforms, as like a product can be composed of superior parts and softwares.
The above revolutionary opportunity also requires change at corporate strategy and operations management. We will examine the business process with integration of MRP model and lean system to open the door.
Keywords
IoT,製造サービス業,リーンシステムとMRP II

IoT,Manufacture-Service Company,Lean System and MRP II
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