一般社団法人経営情報学会
一般社団法人経営情報学会-PACIS2018主催記念特別全国研究発表大会
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大会プログラム

基本的に物理産業のデジタル化への取組み
分散エージェンシーに基づくデジタルイノベーション経営についての考察

○高橋 浩1)

1) 北陸先端科学技術大学院大学

Abstract
デジタル化の進展により、企業外部の開発者(分散エージェンシーの一例)などを活用したイノベーション実施で成功する企業が目立っている。これはApple、Google、Amazonなどの巨大IT企業だけでなく、自動運転などで話題の、基本的に物理要素を保有する自動車産業などにも押し寄せている。その結果、最近のイノベーションは新たな局面に達していると考えられる。しかしその実態は判然としない。そこで、本稿は、一歩IT産業で先行した分散エージェンシーの視点で自動車産業を概観することで、基本的に物理要素を含むことが多い既存産業におけるデジタルイノベーション経営について考察する。

Through advances in digitalization, companies that succeed in achieving innovation utilizing developers outside the company (an example of distributed agency) are conspicuous. This trend reaches not only to huge IT companies such as Apple, Google, Amazon, but also the automotive industry which has the basic physical elements and the new topic, such as self driving etc. As a result, recent innovation is considered to have stepped up the new stage. But its actual condition is unclear. Therefore, in this paper, I outline the automobile industry from the viewpoint of distributed agency which preceded in the IT industry, and consider digital innovation management in existing industry which basically includes physical elements.
Keywords
デジタル化,分散エージェンシー,物理産業

digitalization,distributed agency,Physical Industries
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