一般社団法人経営情報学会
一般社団法人経営情報学会-PACIS2018主催記念特別全国研究発表大会
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大会プログラム

アップルの破壊的イノベーションに関する考察

○雨宮 寛二1)

1) (公財)中曽根康弘世界平和研究所

Abstract
本稿では、クレイトン・M・クリステンセンが提唱したイノベーションの法則を分析フレームワークとして、アップルが2001年以降に開発した製品iPod、iPhone、iPadが新市場型の破壊的イノベーションであることを実証的に分析し、アップルがいかにして競争優位を築き上げたのか、その要因を解明する。ネットワークサービスを中心にした破壊的戦略に加え、統合化戦略やモジュール化戦略の有効性、さらには、アップルが破壊的イノベーションにより成長する上で必要な基本方針などの検証と考察を試みる。

Using and building upon the framework of innovation created by Clayton M. Christensen, I attempted to shed light upon the factors related to what kind of innovation regarding iMac, iPod, iPhone and iPad Apple has developed since 1998, and how Apple has secured a Competitive Advantage.
I proved that the iPod, iPhone and iPad have all been New-market disruptions, which I stated before Christensen's thesis was published in September 2016.
The results of my analysis show that these three products can be categorized as New-market disruptions based on their use of Networking Services like the App Store.
I believe that my analysis is more accurate than that of Christensen due to the factor analysis I performed and the logic verification of my analysis.
Keywords
新市場型破壊,ネットワークサービス,競争優位

New-market disruptions,Networking Services,Competitive Advantage
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