一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

クラウドファンディングにおけるプロジェクト設計に関する実証研究

○内田 彬浩1)

1) デロイト トーマツ コンサルティング合同会社

Abstract
クラウドファンディングにおけるプロジェクト設計として、プロジェクトの方式と内容が資金調達結果に与える影響を検討するため、国内の大手クラウドファンディングサイトのデータを分析した結果、以下の2点が明らかになった。第1に、方式としてAll or Nothing方式とAll in方式を比較した場合、All in方式の成功率が有意に低いことが確認された。第2に、内容について、動画・画像・より長い文章を使用したプロジェクトの成功率が有意に高いことが確認された。ただし過去の研究では、これらは有意に成功率に影響を与えておらず、近年、日本において、クラウドファンディングによる資金調達の成功要因が変化している可能性が示唆された。

We clarified the following two points about model and contents, as project design, in crowdfunding by analyzing the data of the Japanese crowdfunding platform. Firstly, it is confirmed that projects of “All or Nothing" model were significantly more successful than projects of “All in" model. Secondly, it is confirmed that use of videos and pictures and text length were positively associated with success rate. It was suggested that there is the possibility that success factors in Japanese crowdfunding is changing because, according to the existing research, it cannot be said that these factors were positively associated with success rate.
Keywords
クラウドファンディング,実証分析,プロジェクト設計

Crowdfunding,An empirical study,Project design
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