一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

探索的データ解析による顧客の声のベネフィットセグメンテーション

老 寛人1)○齊藤 史哲1)石津 昌平1)

1) 青山学院大学

Abstract
本研究の目的は顧客の声に基づいたベネフィットセグメンテーション手法の構築である.デモグラフィクス情報に基づいたセグメンテーションのみならず,顧客の効用に基づいた市場セグメンテーションが現代マーケティングにおいて非常に重要であると考えられている.近年では市場データの解析においてランダムフォレストが有効であると考えられていることから,本研究ではランダムフォレストを用いてベネフィットセグメンテーションを実現する.解析対象として,宿泊業におけるカスタマーレビューデータを対象とした.ホテルの利用目的をクラスとし,レビューにおける単語の出現頻度に基づくトピックを素性として解析することで顧客のニーズの把握を試みた.

The purpose of this study is to construct a method of benefit segmentation based on text data of customer's voice. Not only segmentation based on demographics, but also market segmentation based on customer benefits is very important in modern marketing. In the analysis of market data, it is confirmed that the random forest is effective effectively. Therefore, in this research, the benefit segmentation is realized by using the random forest. In the analysis experiment, the text of customer reviews in the accommodation industry was taken as the target data. We tried grasping the needs of customers by classifying the purpose of using the hotel and analyzing topics based on the appearance frequency of words in the review.
Keywords
ベネフィットセグメンテーション,顧客の声,ランダムフォレスト

Benefit Segmentation,Voice of Customer,Random Forest
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