プラットフォーム戦略論と競争戦略論を融合する2つの事例
1) 横浜国立大学
- Abstract
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歴史的には、競争戦略論は大規模生産大規模消費の時代に他社より優位になり戦略的レントを獲得する戦略理論として有効であり、プラットフォーム戦略論は成熟した生産普遍化の時代の成長戦略の基礎理論として論じられてきた。したがって、前提となる状況の違いから、それら2つは互いに無関係な戦略理論であるととらえることができる。しかし、現実として2つの特定企業が2つの戦略的特徴を融合させることの有効性を示して、競争優位を獲得している。本発表で、それらの2つの企業について異なるタイプの融合を取り出す。本研究が示す観点は、意外であるが論理的に妥当であり、さらに、模倣は困難であると考えられる。
The competitive strategy theory was effective to find a position for strategic rent in the situation with mass production and consumption. The platform strategy theory, on the other hand, is applicable to grow its business ecosystem, where manufacturing capability of products can not be sustainable source of competitive advantage. The scopes of respective theories are quite different, and then, both seem to be mutually independent. That is, it seems to be difficult for us to find real cases that support both theories. In this presentation, however, we show two cases that respective blend of the platform and competitive strategies. The blendings are logically sound and have strong inimitability. - Keywords
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プラットフォーム戦略,競争戦略,模倣困難な融合
platform strategy,competitive strategy,inimitable blending