一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

IoT-ビッグデータ-AI時代の企業戦略とビジネス革新
-センシングデータを資源とした戦略の可能性-

○歌代 豊1)

1) 明治大学

Abstract
IoT-ビッグデータ-AI(IBA)時代のビジネス環境は,企業内の機能,事業,さらには業界を超え企業が複雑に絡み合ったビジネスエコシステムとして形成されている。
本発表では,IBA時代に有効な企業戦略の類型を整理する。また,センシングデータの生成・流通・活用に着目し,センシングデータを資源とした戦略の可能性と課題を検討する。

The business environment of the IBA(IoT-BigData-AI) era is formed as a business ecosystem in which not only functions and businesses within a company, but also companies beyond industries are complicatedly intertwined.

In this report, types of corporate strategies effective during the IBA era are analyzed.

In addition, by focusing on generation, distribution and utilization of sensing data,
potentiality and issues of strategy using sensing data as resource are considered.
Keywords
IoT,ビッグデータ,センシングデータ

IoT,big data,sensing data
前に戻る