一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

不動産オンラインレビューを利用した住環境ニーズの分析
〜都心部と城東地域の比較を通じて〜

○田口 哲也1)野中 誠2)

1) 東洋大学大学院経営学研究科
2) 東洋大学経営学部

Abstract
本研究では,不動産口コミサイトの情報から地域別の住環境に関するニーズを把握することを目的とする。不動産サイトに掲載された都心部(千代田区,中央区,港区)と城東地域(台東区,墨田区,江東区,荒川区,足立区,葛飾区,江戸川区)の不動産物件に関する口コミ情報約600件について,意見抽出ツールを用いてネガティブ意見とポジティブ意見に分類した。これらのデータをKH Coderで分析し,都心部と城東地域の住環境ニーズの違いを検討した。分析の結果,都心部と城東地域のそれぞれの特性に応じたニーズの差異を見いだすことができた。この分析手法により,地域別の住環境ニーズを把握したい不動産事業者にとって有用な情報を得ることができると考える。

The purpose of this study is to extract residential needs in a specific area by using online reviews obtained from a real estate information website. We collected about 600 online reviews from the metropolitan area (Chiyoda-ku, Chuo-ku, and Minato-ku) and the Joto area (Taito-ku, Sumida-ku, Koto-ku, Arakawa-ku, Adachi-ku, Katsushika-ku, and Edogawa-ku). For each area, we classified the online reviews into either positive opinions or negative ones by using an opinion extraction tool. We analyzed the classified reviews by using KH Coder to see the differences of residential needs by areas. Some typical differences of residential needs by areas were found through the analysis. Our analysis method is useful for real estate agents who want to obtain residential needs of a specific area.
Keywords
口コミ,不動産,テキストマイニング

word of mouth,real estate,text mining
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