企業発情報と消費者発情報が消費者に与える影響を考慮した購買行動モデル
1) 千葉工業大学
- Abstract
-
本研究では、商品の購入の判断材料として使う情報を、企業発情報と消費者発情報の2つに分類し、購買行動に与える影響を検証する。企業発情報はポジティブな情報のみで、消費者発情報は評価によってはネガティブな情報が含まれると考えられる。この2つの情報の違いを取り入れた購買行動モデルを作成することで、両情報が購買行動に与える影響を推定できると考えられる。このモデルに基づき、企業が企業発情報か消費者発情報のどちらに力を入れるべきかを考察する。本研究では、SOARSを用いて奢侈品購買モデルと生活必需品買替モデルの2つのモデルを作成し、消費者発情報の評価を5段階に分け、その購入数の違いから各情報の影響を検証する。
In this research, we classify information that consumers use when they purchase goods into enterprise information and consumer-generated information and verify their influence on purchasing behavior. We aim to construct a purchasing behavior model in which the difference between the two types of information is considered, so that we can estimate their influence on purchasing behavior. Based on the model, we examine whether companies should focus on corporate information or consumer-generated information. We employ SOARS to construct a luxury goods purchase model and a daily necessities replacement model. We set five levels of evaluation for consumer-generated information and verify the influence of each type of information based on the number of purchases. - Keywords
-
購買行動モデル,消費者発情報,エージェントベースシミュレーション
purchasing behavior model,consumer-generated information,agent-based simulation