一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

イノベーションを生む実務家コミュニティ
日本の映画産業における企業間ネットワークに関する実証研究

○植草 隼1)大江 秋津1)

1) 日本大学生産工学部

Abstract
日本の映画産業では、テレビ局や配給会社による製作委員会方式を導入し、参加企業は出資額に応じて利益が分配され、関連商品販売等の権利を得る。本研究は、個々の映画を発明、高い興行収入をあげた映画をイノベーションと考え、製作委員会は映画を普及させてイノベーション起こす実務家コミュニティとした。本稿は、実務家コミュニティにおける企業のネットワークポジショニングが、出資映画のイノベーションに与える影響を実証する。分析は、2010~2013年の同一製作委員会参加企業を紐帯で結んだネットワークの指標を用いた共分散構造分析の結果、ネットワークポジショニングは出資映画のイノベーションに正負双方の影響を与えていた。

The Japanese film industry employs a production committee network, consisting of TV companies. These firms invest in films, and receive the profits as well as the rights to sell products and services relating to the film. This research regards that each film is an invention, profitable movies are innovations, and the production committee is a professional community with a role in film promotion innovation. This research demonstrates the influence of company network positions within the production committee on the performance of films invested in. This analysis employs structural equation model, using network indexes from the production committee network from 2010 to 2013. The results show that network positions have positive and negative impacts on the innovation of films invested in.
Keywords
イノベーション,実務家コミュニティー,ネットワーク分析

Innovation,A professional community,network analysis
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