クラウドファンディングの新潮流と参加者意識分析
1) 立命館アジア太平洋大学
- Abstract
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クラウド(群集)がイノベーションの中心者となる「クラウドイノベーション」を2014年に提案した。そして、大企業が「クラウドイノベーション」を活用する事例が出てきた。シャープの社内ベンチャー「テキオンラボ」、クラウドファンディング「Makuake」、石井酒造(株)の3社協業プロジェトで「−2℃で楽しむ日本酒『冬単衣』」が成功した。資金獲得だけでなく、商品開発、マーケティングに活用できる。また、クラウドファンディングの参画者の意識のアンケート調査から、成功要因、不安要因等を分析した。
I have proposed "crowdinnovation" which is crowd-centric innovation. It is new concept to promote innovation and entrepreneurs by combining crowdfunding, crowdsourcing, etc. I mentioned “the company has become a challenge how to utilize "crowdinnovation "in 2014. It was appeared. Cooperative project of Sharp's internal venture" Tekion Lab ", crowdfunding" Makuake " and Ishii Shuzo Co., Ltd successfully created the new sake which enjoyed at -2 ° C. It can be use not only for fund acquisition but also for product development and marketing. In addition, the success factors, anxiety factors, etc. were analyzed from the questionnaire survey of the participants. - Keywords
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クラウドファンディング,クラウドイノベーション,意識調査
crowdfunding,crowdinnovation,Participant Awareness Analysis