一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

産業用途向けに開発した光源のプロモーション活動におけるストーリーテリングの実践事例研究

○森下 桂嗣1)増田 靖2)

1) 浜松ホトニクス株式会社
2) 光産業創成大学院大学

Abstract
ストーリーテリングは、聞き手の動機づけを促す情報伝達手法として有効であり、組織変革やプレゼンテーション、マーケティングなどで実践的に活用されている。筆頭筆者が所属する企業でも、ある開発品の展示会における展示手法としてストーリーテリングが初めて採用された。この開発品は、シーズ志向型で開発された光源であり、その光源に適した市場を調査するために展示会に出展された。本稿では、展示方法の検討過程における実践を実践共同体の概念を用いて反省的に分析した。その結果、ストーリーをバウンダリーオブジェクトとすることで実践が活性化し、ストーリーテリングの活用を支持する実践共同体が形成された。

Storytelling is an effective communication method and can give listeners motivations. Therefore, it is practically used for organization change, presentation, and marketing. In a technology company to which the first author belongs, storytelling was utilized as a display method at the exhibition for the first time. A group in the company considered to exhibit the light source developed by seeds orientation for market research. In this study, we investigated the process of considering the display method in and reflectively analyzed the practice by using the concepts of Communities of Practice. As a result, we found that the storytelling itself functioned as Boundary Object and played an important role to promote the utilization of storytelling.
Keywords
ストーリーテリング,実践共同体,市場調査

Storytelling,Communities of Practice,Market Research
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