浜松科学館における科学学習情報システム
1) 浜松科学館
2) 株式会社乃村工藝社
- Abstract
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2019年の全面リニューアルに併せて、新たに公式スマートフォンアプリを開発した。デジタル端末を利用し、展示を起点とした会話を広げたり、疑問を引き出したりすることを目指している。
IBM社の「Watson Assistant」というシステムを用いて、アプリの中にチャットボット機能を組み込み、コンパス君というキャラクターが科学館のコンテンツに関しての質問に受け答えする仕組みである。
その他にも、体験記録を蓄積する機能や、ポイントを貯めていける機能などが備わっている。
今後、空間の中でのコミュニケーションや学びを深めるためのツールとして、このようなコンテンツをどう発展させていけるかが課題となっている。
Along with the full renewal in 2019, we have developed a new official smartphone app. It aims to draw out the questions of visitors and to create a conversation starting from the exhibition items.
The app incorporates chatbots using "IBM Watson Assistant", and a character called Compass will answer questions about the contents of the Science Museum.
In addition, it has a function to check experience records and a function to accumulate points.
From now on, how to develop such content as a tool to deepen communication and learning in the museum is an issue for us. - Keywords
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スマートフォンアプリ,科学館,コミュニケーション
Smartphone app,Science museum,Communication