一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

高感度消費者特性に基づく新製品の認知度伝播に関する研究

○曽根 寛喜1)田村 慶信1)

1) 東京都市大学

Abstract
近年,製品市場ではコモディティ化が問題となっており,企業の価格競争は激化していることから企業では消費者のニーズを捉えるような新製品の開発に力を入れている.しかしながら,新製品は市場投入後成功する割合は決して高くはない.特に新製品をヒットさせるためには新製品の早期採用者と遅れて採用する追随者の間に生まれるキャズムを超えることが必要である.本研究では,新製品の早期採用者は情報収集力や情報発信力の高い高感度消費者であると仮定する.実際にヒットした新製品に対して高感度消費者はどのような手段を通じて認知し,購買意欲を持ったかを分析する.これにより,新製品に対する今後のマーケティングアプローチに役立てることができる.

A Commoditization of product market has intensified price competition of products. Thus, several companies are focusing on developing new products that capture the needs of consumers. However, the success rate of new products is not high. In particular, in order to make new products major success, it is necessary to go beyond the chasm created between early adopters and late adopters of new products. In this study, we assume that early adopters of new products are highly information sensitive consumers that have capabilities of high gathering and spreading information. We analyze the means by which highly information sensitive consumers recognize successful new products and have willingness to buy. This research can be useful for future marketing approaches to new products.
Keywords
情報感度,潜在ランク理論,新製品

Information Sensitivity,Latent Rank Theory,New Product
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