一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

美容意識を考慮した美容院における顧客の来店予測に関する研究

○大野 晃太郎1)曽根 寛喜1)

1) 東京都市大学大学院

Abstract
近年,美容院は増加傾向にある.しかし,ヘアサロン業界はオーバーストア化が激しく,顧客離反の理由としてリピート率が低いことが挙げられる.リピート率を向上させるためダイレクトメールやクーポンなどを活用しているが,次回来店に効果的なタイミングで送れていない.また,個人によってヘアスタイルの嗜好が異なるため,顧客によって施術内容やサービスを思案する必要がある.そこで本研究では,顧客の美容意識や来店日に着目し,顧客の美容に対する意識を分類し,最終来店日から次回来店日を予測することを研究目的とした.また,リピート率増加を目的としたダイレクトメール送信機能の改善案も提案する.

This Paper introduced the study on the classification of customer's awareness toward Hairdressers, and the next visit prediction for each classified customer. In the hair salon industry, there is a strong over store and the low repeat rate is one of the reasons for customer withdrawal. There is utilizing direct mail and coupons to improve customer repeat rates. Direct mail provides information on coupons and a variety of services. However, it has not yet been possible to transmit the DM with the timing and content effective for the customer. So, the study classify the beauty awareness of the customers, predict the visit interval for each category. From here, we propose measures to increase repeat customers.
Keywords
顧客分類,生存時間解析,DM戦略

Customer classification,Survival analysis,DM strategy
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