一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

継続顧客価値に対するクーポン配信効果の分析

○斉藤 烈也1)生田目 崇1)大竹 恒平2)

1) 中央大学
2) 東海大学

Abstract
日本におけるBtoC-EC市場規模は,近年成長を続けており,2018年度には18兆円にのぼっている.EC市場における顧客獲得,維持の手法の一つとしてクーポンの配信がある.本研究では,ゴルフのECサイトを対象としID付きPOSデータを用いてクーポンを利用している顧客の購買行動の分析を行った.特に、2回目の購買時にクーポンを併用した購買のあった顧客のLTVが高くなる傾向があったため、顧客の2回目の購買行動に焦点を当てた.分析結果から、将来的な顧客の成長度に着目し、クーポンの有用性について考察した.

The BtoC-EC market size in Japan in 2018 has reached 18 trillion yen, and has been continuing to grow in recent years. Coupon distribution is one of acquiring and maintaining methods of customers in EC market. In this study, we analyzed the purchase behavior using ID-POS data of a golf EC site using cause and effect analysis. Especially, we focused on the behavior of the second purchase because when customer used a coupon in the second purchase, the life-time value of the customer seems to increase. From the result of analysis, we focused on consumer growth of the future, and discuss the utilization of coupon in the EC site.
Keywords
継続顧客,顧客生涯価値,クーポン

continuing customer,life time value,coupon
前に戻る