ヘアサロンチェーンにおけるリピート顧客を対象とした離反要因の特定
1) 中央大学
2) 東海大学
- Abstract
-
近年,ヘアサロン業界では,リピート顧客の離反を防ぐことが,店舗の成長において重要な課題となっている.本研究では,ヘアサロンチェーンのID付きPOSデータを用いて,リピート顧客の離反要因の特定を試みる.はじめに,2年間に4回以上来店している顧客を対象に,各店舗の顧客の平均来店間隔に基づき,店舗クラスタに分類を行う.次に,それぞれの店舗クラスタにおいて,顧客の平均的な来店間隔を基準に,顧客を継続顧客と離反顧客に分類し,判別モデルを作成する.説明変数には,平均来店間隔,最終来店時のメニュー,平均購買金額などを用いた.作成したモデルの偏回帰係数の値を用いて,店舗クラスタごとの離反要因の特定を行った.
Recently, in hair salon industry, it is important for the growth of a business to prevent customer leave. This study clarifies the cause of customer leave using ID-POS data of a hair salon chain store in Japan. First, we targeted customers who visit the hair salon more than four times in two years and classified stores based on the average visit interval in each store. Next, in each store cluster, we divided targeted customers into repeat and leave one based on the average of visit interval of customers and performed a discriminant analysis of them. Using the result of the partial regression coefficients' value of the discriminant model, we identified the factors of customer leave for each store cluster. - Keywords
-
消費者行動,離反顧客,ロジスティック回帰分析
consumer behavior,customer leave,logistic regression