消費者のブランド遷移を促すキーブランドに関する研究
消費価値観アンケートを用いた分析を通じて
1) 中央大学
2) 東海大学
- Abstract
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近年アパレル業界ではEC市場の規模が拡大しており,顧客のニーズに合わせたマーケティング戦略が求められている.本研究では,約3万人を対象とした2年分のアンケートデータを用い,ファッションブランドを対象として顧客のブランド遷移に関連するブランド(キーブランド)を特定することを目的とする.具体的には,消費者価値観に関する質問項目及び,お気に入りのファッションブランドに関する回答から,消費価値観因子の特定とその類型化を行う.そして,特定したクラスタ内の各年代において,お気に入りのファッションブランドを集計し,キーブランドを特定する.
In recent years, in apparel industry, EC market is expanding, and it is needed marketing strategy considering the needs of customers. In this study, we aim to identify fashion brands related to customer growth (named “key brands") which promote brand transition using two years questionnaire data targeting about 30,000 monitors. Specifically, we used questions about consumption values and favorite fashion brands. We conducted the factor analysis using the question items to obtain factors of consumption values and segment monitors based on the factor analysis. Next, we aggregate question about favorite fashion brands and we reveal key brands at each age and cluster. - Keywords
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価値観,クラスタリング,ブランド遷移
sense of value,clustering,brand transition