フリマアプリにおける売り手・買い手への優遇策に関する一考察
1) 青山学院大学
- Abstract
-
フリマアプリのようなプラットフォームビジネスでは、サイド間ネットワーク効果が働くため、売り手が増えると買い手が増え、買い手が増えると売り手が増える。そのため、売り手と買い手のどちらを、どのように優遇した方が良いのかという問題が存在する。これまでも優遇策に関しては、価格設定の影響などいくつかの研究はあるが、必ずしも十分に検討されていない。そこで、本研究ではフリマアプリ市場を対象とし、ユーザレビューのテキストデータを分析することで、価格設定以外での効果的な優遇策を明らかにする。
In a platform business such as flea market application service, the increase of the number of sellers (buyers) induces the increase of the number of buyers (sellers) because of the cross-side network effects. Therefore, there exist problems for a platform provider whether to give more benefit to seller or buyer and how to do. This subject has not yet been fully investigated, although some researchers studied a preferential treatment method related to pricing. This study attempts to investigate an effective preferential treatment method other than pricing by analyzing user review of flea market applications. - Keywords
-
プラットフォームビジネス,テキストマイニング,フリマアプリ
Platform Business,Text Mining,Flea Market Application