一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

ゴルフ用品ECサイトとゴルフ場予約サービスの相互送客に関する研究

○廣田 健人1)生田目 崇1)大竹 恒平2)

1) 中央大学
2) 東海大学

Abstract
近年のEC市場の拡大はビジネスチャンスであるが,一方で市場競争も激化しており,顧客シェアの獲得や,ロイヤルティを向上は難しい。新たな顧客シェアの獲得方法としては「相互送客」がある。本研究の目的は、ゴルフ場予約サービスとゴルフ製品ECサイトを提供するウェブサイトを対象に,二つのサービス間での相互送客を活性化することである。そのために、両サービスを利用しているユーザーの取引履歴を用いて,ゴルフ場とゴルフ製品の関係性を分析した。分析方法としては,時系列アソシエーションルール分析を使用し,送客に有効なルールの抽出を行った。得られたルールを元にゴルフ場の特性とゴルフ製品の関係を分析した。

In recent years, the electronic commerce market has steadily expanded. However, competition is intensifying. It is becoming increasingly difficult to capture customer share and increase profits. Reciprocal customer transfer has attracted attention as a method of acquiring new customer share. The purpose of this study is to activate reciprocal customer transfer between golf equipment EC site and golf course reservation site. For that purpose, we analyzed the relationship between golf courses and golf products using the transaction history of users using both services. We used time-series association rule analysis as an analysis method and extracted rules effective for sending customers. Based on the obtained rules, we analyzed the relationship between golf course characteristics and golf products.
Keywords
時系列アソシエーションルール分析,相互送客,EC

Time series association rule analysis,Reciprocal customer transfer,electronic commerce
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