一般社団法人経営情報学会-2019年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

ヘアサロンチェーンにおける店販購入顧客の特徴分析

○片桐 優帆1)生田目 崇1)大竹 恒平2)

1) 中央大学
2) 東海大学

Abstract
厚生労働省によると、美容室数は年々増加しており、平成29年度末で25万店舗近くに上る。一方、低価格化、客数の減少も進んでおり経営上の問題も多い。
そのような状況下で、施術サービスの他に物販購入などを促すことは重要な施策と考えられる。本研究ではヘアサロンチェーンを対象に店販商品をPR方法の検討することを目的とし、店販商品に結び付きやすい顧客の特徴を分析した。そのために、まず店舗の特徴でクラスタリングを行った。そして、店舗クラスターごとに店販商品を購買の有無を、複数の説明変数を用いてロジスティック回帰分析を行った。分析結果から、店舗クラスターごとの効果的な店販商品のPR方法についての検討を行った。

According to the Ministry of Health, Labor and Welfare, the number of beauty salons has been increased and reached about 250,000 at the end of 2017. On the other hands, there are some management problems such as price reduction and customer decrease. In such situations, it is an important policy to promote items in addition to treatments. In this research, I analyzed the characteristics of customers who bought items for the purpose of considering to promote items. First, I performed cluster analysis to categorize shops. Second, logistic regression analysis about whether to buy items in each cluster is clarified characteristics of them. As a result, I discussed how to promote items effectively in each shop cluster.
Keywords
店販商品に結び付きやすい顧客,クラスタリング,ロジスティック回帰分析

customers who bought items,cluster analysis,logistic regression analysis
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