店舗利用波及効果を考慮したマーケティング資源の最適化手法の提案
1) 岩手県立大学大学院
2) 岩手県立大学
- Abstract
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複数のテナントを抱えるデパートやショッピングセンターといった商業施設においては,単一の店舗の利益だけではなく,商業施設全体の利益向上が重要となるが,マーケティング施策の効果推定においては,単一の店舗の利益の推定にとどまる.本研究では,購買履歴を用いた店舗利用波及効果を考慮したマーケティング資源の最適化手法を提案する.この手法を用いることにより,優先的にプロモーションを行うべき店舗や有望な見込み顧客をスコアリング及び抽出し,店舗来店に関わる顧客の特徴を理解することが可能となる.現実の購買履歴に本手法を適用し,店舗来店回数の予測,顧客の特徴理解,介入すべき店舗・顧客の抽出を行った.
In commercial facilities such as department stores and shopping centers that have multiple tenants, it is important not only to improve the profit of a single store but also to improve the profit of the entire commercial facility. We propose an optimization method of marketing resources by considering the cascading effect of store use. Using this method, we can estimate and extract stores and prospective customers that should be prioritized for sales promotion, and then we can understand the characteristics of customers on store visits. By applying this method to the actual purchase history, we estimated the number of store visits by customers, understood the customers' characteristics, and extracted stores/customers who should intervene. - Keywords
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店舗利用波及効果,マーケティング資源の最適化手法,見込み顧客
store usage cascading effect,optimization method of marketing resources,prospective customers