一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

デジタルライブエンターテインメントにおける顧客感動についての考察

○布施 遥1)妹尾 大1)Ho Bach1)

1) 東京工業大学

Abstract
ライブエンターテインメント市場は、消費者が「今そこでしか体験できない」再現性の低い「トキ消費」に価値を見出すようになってきたことから、急速に市場を拡大させている。また、昨今の新型コロナ感染拡大により、リアルライブエンターテインメントに代替されるデジタルライブエンターテインメントが行われるようになった。ライブエンターテインメントでは、顧客の心を動かすことが目的となるため、顧客感動が重要になる。しかし、デジタルライブエンターテインメントでは、顧客感動についての研究が十分になされていない。本研究はデジタルライブエンターテインメントが、事前期待以上の顧客感動をもたらす要因について、アンケートとインタビューを用いて検証する。

The live entertainment market is growing rapidly as consumers are increasingly finding value in "Toki consumption", which is less reproducible and can only be experienced there and now, in response to the changing times. In addition, the recent expansion of the COVID-19 infection has led to digital live entertainment replacing real live entertainment. The purpose of live entertainment is to move customers' hearts, therefore, customer delight is important. However, there is not enough research on customer delight in digital live entertainment. This study examines the factors that lead to customer delight in digital live entertainment, using questionnaires and interviews to find out whether people who have low initial expectations of digital live entertainment experience customer delight in excess of their expectations.
Keywords
ライブエンターテインメント,顧客感動,デジタルコンテンツ
Live Entertainment,Customer Delight,Digital Content
前に戻る