大学教育のデジタル化への考察
遠隔講義の実践を通じて
1) 武庫川女子大学
- Abstract
-
4月からの新学期においてすべての授業が遠隔講義となった。ビジネススクールでの双方向の講義型、300名への大講義型、本務校でのクラス単位での3パターンの授業(講義型、演習型、グループワーク型)と多様なスタイルでの遠隔授業を実施した。私自身がEmeritusでのデザイン思考の演習型のオンラインコースを修了し、JISAでオンライン型+対面のハイブリッド型コースを2年にわたって講義した経験もあり、難易度が高いと思われた演習型、グループワーク型においても学生の高い習熟度を獲得することができた。本論ではこの経験を通じて得られた大学教育のNew Normalについて検討する。
In the new semester starting in April, all classes were distance lectures. Two-way lecture type at business school, large lecture type for 300 students, three patterns of classes (lecture type, exercise type, group work type) in class at home school, I carried out distance learning in various styles. I myself completed an exercise-based online course of design thinking at Emeritus and had a lecture on an online + face-to-face hybrid course at JISA for two years. We were able to acquire a high level of proficiency among students even in group work type. In this paper, we examine the New Normal of university education obtained through this experience. - Keywords
-
遠隔教育,デジタルトランスフォーメーション,ニューノーマル
Distance Lecture,Digital Transformation,New Normal