一般社団法人経営情報学会-2020年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

サービスを対象とした市場調査における年代別の推奨意向の回答傾向

○加藤 拓巳1)

1) 埼玉大学

Abstract
ビジネスの有望さを見極めるためには,顧客の満足とロイヤルティを把握することは重要である.しかし,複数の商品・サービスで結果を比較した際に,その優劣は純粋な満足やロイヤルティの差異から生じたのか,回答者属性の差異から生じたのか疑問がある.本研究では,20種類のサービスを対象に,年代による回答傾向を評価した.その結果,「推奨意向では,20代は60代に比べ,高いスコアを回答する傾向がある」という仮説が支持された.この理由としては,若い世代ほど,SNSにおける推奨行動が習慣化していることが考えられる.このように,予め回答傾向を把握しておくことで,調査結果からバイアスを除外し,より真実に近いデータを見ることが重要である.

It is informative to understand customer loyalty in order to see through the business perspective. However, when comparing the survey results of multiple services, it is unclear whether the difference in the index originated from the value of the service or the respondent attributes. In this study, the difference in response tendency by age was evaluated for 20 services. As a result, the hypothesis that "people in their twenties tend to respond with a higher score for recommendation intention than those in their sixties." was supported. The reason is thought to be that the younger generation is becoming more habitual in recommendation behavior on SNS. It is important to understand biases from the survey results by grasping the response tendency.
Keywords
市場調査,顧客関係管理,ソーシャル・ネットワーキング・サービス
market research,customer relationship management,social networking service
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