近年の市場に適合した製品開発マネジメントに関する考察

石岡 賢1)

1) 福島大学

Abstract 顧客や市場の要求へ対応するために、製品性能の向上や機能の追加、そして高い価値の提供が求められている。これまでは、サービスを追加することによって、全体的価値を高める手法も検討されてきた。これらの動きは製品を主体として考え、プロダクト・マネジメントの発想が強い。近年の市場において、顧客の好みや社会的要求の変化など、市場環境は急速に変化しており、技術や製品のライフサイクルは短期化している。よって、これまでの製品主体のマネジメントでは市場への対応が困難となってきている。本研究ではこれらの状態に対応するための新たな製品開発マネジメント手法を構築するために、どのような対応が考えられるのか、概念的な考察を行う。
In the current market characteristics, higher performances and adding new functions are always required for new products. Also, product design and service are considered increasing the total value of the new product. In most cases, as the method of increasing product value, product management concept focused on visible part of the products is applied for the new product development management. Especially, customer requirements and social demands change quickly, therefore product and technology life cycle time is shortened. Current product focused management is not effective for the current market characteristics. In this paper, new management concept is developed with holistic approach. Introduced strategic management concept for current market characteristics is not only focused on the physical part of the product.
Keywords 製品開発,イノベーション,製品戦略
Product Development,Innovation,Product Strategy
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