東北復興支援型eビジネスモデルの構想

藤原 正樹1)

1) 宮城大学

Abstract  東日本大震災から2年半が過ぎ、産業の復興に向けた取り組みが本格化している。津波被害を受けた沿岸部中小企業の復興に向けた最大の課題は、販売経路の開拓である。従来の流通経路に依存しない新たな取引先開拓が求められている。
 本研究は、復興に向けた様々な取り組みの中から、被災地中小企業と消費地を結ぶ新たなサプライチェーン構築の方向を探る。新流通事業者、被災地復興ファンド、ビジネスマッチング、ネットビジネス、などの復興に向けた取り組みを概括しつつ、新たなeビジネスモデルを構想する。
After the East Japan Great Earthquake the reconstruction from the earthquake are being developed. Regeneration of SMEs is important for the reconstruction of Tohoku region. The most important challenge for the reconstruction of coastal SMEs, is the restructuring of distribution channels.
In this study, we consider the direction of a new supply chain built connecting consuming regions and SMEs in the affected areas. And next, we suggest a new e-business model for Tohoku reconstruction support.
Keywords 東日本大震災,中小企業,eビジネス
East Japan Great Earthquake,Small and Medium Enterprises,e-Business
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