1) 横浜国立大学大学院
Abstract | 本研究では、3次元CADのプラットフォームであるカーネルを提供する企業の事例研究を通して、二面性のある市場(two-sided-market)におけるプラットフォーム提供企業のドメイン戦略について考察する。自社のカーネルをローエンドのCADに普及させることによって自社のハイエンドCAD製品の便益を高めることを目指した垂直統合企業は、実際にはローエンドCADの性能向上により、自社のCAD製品の拡販に十分にはつなげることができなかった。このことは、プラットフォームが破壊的技術の性質を持つとき、プラットフォーム提供企業が垂直統合によってサイド間ネットワーク効果から十分な利益を得られなくなるリスクを示唆している。 |
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In this study, through case studies of companies that offer the kernel, the platform of the 3D CAD, we consider the domain strategy for the companies that provide the platform in the two-sided-market. Vertically integrated companies that aim to increase the benefits of their high-end CAD by disseminating their kernel to low-end CAD could not fully increase sales of their high-end CAD because of improving performance of low-end CAD. This suggests the risk that the companies may not be getting enough benefit from cross-side network effects by vertical integration when the platform has characteristics of disruptive technology. | |
Keywords | プラットフォーム,ドメイン戦略,二面性のある市場 |
Platform,Domein Strategy,two-sided-market |