競争優位獲得のためのサービスの活用方法

○多那 航1)石岡 賢2)

1) 福島大学大学院
2) 福島大学

Abstract 市場競争において、企業はこれまでにいくつもの主要な競争要因を考えてきた。近年、新たな競争要因としてサービスが注目されている。しかし、サービスは多様な意味を含んでいる。そのため、サービスによる競争優位を獲得する手法は、サービスのフレームワークを明確にしたうえで、戦略的に考えなくてはならない。本研究はサービスによる競争優位を獲得する手法を明らかにするために、まずはサービスのフレームワークとしてソリューション、期待創造、関係校の3つの役割を提示する。これらの3つの役割は、1つの市場提供物に混在するサービスを提供するベネフィットの特徴をもとに分類したものである。
In the recent highly competitive market condition, several types of strategic competitive factors have been designed by the companies and marketers, so far. Especially, the service related factors are known as emerging factors in recent years. However, the term of service is utilized in many different conditions. Therefore, for defining the method of obtaining the competitive advantage, it should be identified the framework of service concept and then, defined the strategic approach. In this research, for obtaining the competitive advantage, providing solution, creating expectation, and developing relation are defined as the major tasks of creating the service framework. The introduced three types of tasks are generated based on the classification of the characteristics of benefit types of market offerings.
Keywords サービス・マネジメント,競争戦略,市場提供物
Service Management,Competitive Strategy,Market Offerings
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