ネットワーク効果が働く市場における逆転戦略に関する一考察
他製品市場からのネットワーク効果に着目して

○金子 真之1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract ネットワーク効果が働く製品では、市場シェアの獲得が競争優位性の構築につながるため、ある企業が一度高い市場シェアを獲得すると、他社がその市場でシェアを獲得することが困難となる。しかし、近年、ネットワーク効果が働く典型的な製品であり、これまでMicrosoft社が圧倒的な市場シェアを有していたOS市場において、Apple社のOSが急増するという注目すべき事象が見られる。本研究では、スマートフォン市場とタブレット型端末市場におけるApple社の市場シェアの高さに着目し、それらの市場からのネットワーク効果がOS市場における消費者の購買意思決定行動に与える影響を明らかにする。
In a market where network effects exist, a firm acquiring high market share can have a competitive advantage. Once a firm successfully wins a large market share, it is difficult for other firms to capture the market share. However, although the Microsoft had kept a large market share for a long time in the operating system (OS) market where the network effects are typically at work, the Apple rapidly has increased its market share in recent years. This is a notable phenomenon. Focusing on the large market share of Apple in the smartphone market and the tablet terminator market, this study attempted to clarify the impact of the network effects from the smartphone and tablet terminator markets on consumer's OS purchasing decision making.
Keywords ネットワーク効果,オペレーティング・システム,購買意思決定
Network effecs,operating system,purchasing decision making
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