Learning Analyticsを考慮した授業デザイン
英文読解を例にとり

○中野 美知子1)吉田 諭史1)

1) 早稲田大学

Abstract 本発表では、Learning Analyticsを考慮した授業デザインの一例として、英語リーディング科目の授業案を紹介する。通常、学習者の英文読解過程を直接観察することはできない。しかし、教材をデジタル化し、学習ログを収集することで、読解過程における様々な行動を観察することが可能となる。発表者は、独自で開発したログ収集システムを使った実験を実施し、ページ遷移や各ページの閲覧時間のみならず、辞書参照履歴や音声資料の再生履歴の収集に成功した。これにより、各学習者が使用する読解ストラテジーや英語力の異なる学習者間に見られる特徴を観察できた。発表では、このシステムを採用したリーディング科目の授業案と指導の可能性について発表する。
The present paper reports how to design lesson plan after abstracting learner log data relevant for leaning analytics. Reading processes are not externally observable, but looking at learner logs, we can trace what the participants are doing along the time-scale; e.g., how long they spent reading each paragraph. The system we used also documented when they used audio files and English annotations. The data also enabled us to identify the Global Strategies, Cognitive Strategies, and Supportive Strategies each participant had used during their reading comprehension as well as when the participants responded to descriptive questions. On the basis of these findings, we illustrate lesson plan structure and content in reading comprehension activities in English.
Keywords ラーニングアナリティクス,読解過程,読解ストラテジー
Learning Analytics,Reading Process,Reading Strategies
前に戻る