市場支配力を高めるいろどりのICTソーシャルビジネス

○小川 哲司1)遊橋 裕泰2)西垣 正勝3)

1) 静岡大学 創造科学技術大学院
2) 静岡大学 大学院総合科学技術研究科
3) 静岡大学 創造科学技術大学院

Abstract 地方創生の動きの中で地域の社会課題にビジネスの手法を活用して取り組むソーシャルビジネスが注目されている。社会課題の解決にICTを利用することで、これまでにない価値や解決方法を創出することが期待されるが、どのようにエンパワーペントするか明らかになっていない。本研究ではICTを活用したソーシャルビジネスとして、徳島県上勝町で展開されている株式会社いろどりの葉っぱビジネスを取り上げ、ビジネスモデリング手法の一種であるDEMOとインタビュー調査による分析から、ICTがソーシャルビジネスを支える要素として、自動化、役割のシフト、協力者とのマッチング、市場機能(供給量のコントロール)の仮想化という実態を明らかにした。
In the movement of the regional revitalization, social business is attracting attention to work by utilizing the technique of business to social issues. To solving social issues by using ICT, it is expected to create new value and solutions. However, method of used ICT in social business has not been established.
In this study, as a social business used ICT, pick up the case of the Happa business which Irodori has been conducted in Kamikatsu Town, Tokushima Prefecture. Through analysis using DEMO which is a kind of business modeling approach and interviews research, an element that ICT affects the social business clarified those facts “automation," “shifting of role," “matching of collaborators," “shifting of role," “virtualization of market function (control supply volume)."
Keywords ソーシャルビジネス,DEMO,市場の仮想化
Social Business,DEMO,Virtualization of Market
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