一般社団法人経営情報学会-2017年春季全国研究発表大会

大会テーマ:経営のデザインとプランニング

大会プログラム

ソーシャルビジネスにおけるICT特性
ビジネスプロセス視点による事例分析

○小川 哲司1)遊橋 裕泰2)西垣 正勝1)

1) 静岡大学 創造科学技術大学院
2) 静岡大学 大学院総合科学技術研究科

Abstract 地域が抱える社会課題に対して、ビジネスの手法を活用して取り組むソーシャルビジネスが注目されている。社会課題の解決にICTを利用することで、新たな価値や解決方法を創出することが期待されるが、どのようにエンパワーメントすれば良いのかその方法は明らかになっていない。本研究では、ICTを活用したソーシャルビジネスのビジネスプロセスに着目し、ソーシャルビジネスの成功要因について分析を行った。愛媛県内子町で展開されている「内子フレッシュパークからり」の事例を取り上げ、ビジネスモデリング手法であるDEMOとインタビュー調査による分析から、ソーシャルビジネスを支えるICT特性を明らかにする。
Social business is attracting attention to work by using the technique of business to social issues. To solving social issues by using ICT, it is expected to create new value and solutions. However, a method of used ICT in social business has not been established. Therefore, this study pays attention to changes in the business processes of the social business, and analyzed the success factor of the social business. As a social business used ICT, pick up the case of the Uchiko Fresh Park Karari which has been conducted in Uchiko Town, Ehime Prefecture. Through analysis using DEMO which is a kind of business modeling approach and interviews research, some characteristics of ICT in social business are clarified.
Keywords ソーシャルビジネス,DEMO,ビジネスプロセス
Social Business,DEMO,Business Process
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