売上データと地域情報を考慮したスーパーマーケットの販売戦略に関する研究
1) 東京都市大学大学院
2) 東京都市大学
Abstract | 食品スーパー業界では,その店ならではの取り組みとして地域密着型の戦略を取り始めている.そのためその地域の人に合った販売アプローチを考えることが重要である.しかし,近年の生活スタイルの多様化による消費者の購買行動が複雑化し,企業は個々の顧客の来店のタイミングやニーズを考慮した品揃えやクーポン配布などの施策が難しくなっている.従来の研究では,ID-POSデータから顧客のセグメント化を試みているが地域特性が考慮されていない.そこで本研究では,ID-POSデータに加え地域情報(GISデータ)を考慮して顧客をセグメント化することにより,地域特性を考慮した販売戦略手法を提案することを研究目的とした. |
---|---|
In the food supermarket industry, it begins to take a community-based strategy. However, consumer's recent purchasing by the diversification of the life style has been complicated. Therefore, it is difficult for the enterprise to take measures of goods in stock and the coupon distribution, etc. by thinking about the timing to come to a store and customer's needs. In the research of the past, characteristics of the region are not considered though the customer's segmentation was tried from the ID-POS data. Then, it was assumed to be a research purpose to propose the sales strategy technique for considering characteristics of the region by segmenting the customer in consideration of regional information in addition to the ID-POS data in this research. | |
Keywords | ID-POSデータ,GISデータ,販売戦略手法 |
ID-POS Data,GIS Data,Sales Strategy Technique |