サイボウズに見る組織のダイナミズム
1) 専修大学
2) 城西国際大学
3) ものづくりAPS推進機構
4) サステナブル・イノベーションズ株式会社
5) KM研究所
6) サイボウズ株式会社
7) 名古屋大学
8) 金沢大学
Abstract |
企業がイノベーションを創出するのは組織的過程である。我々は、組織のメンバーが広く視野で柔軟な思考を行いつつも、さらにメンバー間で活発なコミュニケーションによる相互作用が行われているダイナミックな状態がイノベーション創出を促進するという仮説に基づき、実態調査を行った。 グループウェアの分野で高いシェアを持つサイボウズは、社内SNSを用いて組織構造を超えたコミュニケーションが実現しているが、それは単独で実現しているのではなく、マネジメントの独特な思想と制度、コミュニティの性格を強く持つ組織文化、さらには企業境界を超えたエコシステムと相互補完関係にあることが、明らかになった。 |
---|---|
The innovation making in corporation is an organizational process. A wide perspective and creative thinking ability of the member and lively communication among members are required to stimulate innovation making. Cybozu, Inc, which has a high market share in groupware market, adopts its own SNS for internal communication. However its organizational dynamism comes from not from the SNS alone, rather from its tight linkage with the management philosophy and systems, corporate culture and business ecosystem. |
|
Keywords | 社内SNS,組織文化,ビジネス・エコシステム |
SNS,organizatgional culture,business ecosystem |