一般社団法人経営情報学会-2017年春季全国研究発表大会

大会テーマ:経営のデザインとプランニング

大会プログラム

クラウドファンディングによる資金調達の成功要因
日米における実証的研究

○内田 彬浩1)林 高樹2)

1) デロイト トーマツ コンサルティング合同会社
2) 慶應義塾大学大学院経営管理研究科

Abstract 日本のクラウドファンディングにおける資金調達の成功要因を検討するため、日本のクラウドファンディングサイトのデータを分析し、米国における研究結果と比較した結果、以下の2点が明らかになった。第1に日米の共通点として、目標金額と募集日数の増加によって資金調達の成功率が下がり、積極的にPRを行うことで成功率が上がることが確認され、日米以外の地域でも同様の傾向がある可能性が示唆された。第2に日米の相違点として、動画の使用が成功率向上に有効とした米国での研究結果に対して、日本では動画は成功率に影響を与えるとは言えず、日本においては動画をPR手段として活用するためのノウハウの蓄積が必要である可能性が示唆された。
We clarified the following two points about the success factors in Japanese crowdfunding by analyzing the data of the Japanese crowdfunding platform and comparing it with the research in the U.S. Firstly, as common points between Japan and the U.S., it is confirmed that the increase of target amount and duration were negatively associated with success rate, and the increase of publicity were positively associated. It is suggested that similar tendencies may exist in regions other than Japan and the U.S. Secondly, as differences between Japan and the U.S., it cannot be said that videos were positively associated in Japan despite existing research that videos were positively associated in U.S. It was suggested that utilizing videos is necessary in Japan.
Keywords クラウドファンディング,実証分析,成功要因
Crowdfunding,An empirical study,Success factors
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