一般社団法人経営情報学会-2017年春季全国研究発表大会

大会テーマ:経営のデザインとプランニング

大会プログラム

企業間の相違や時間的な変化を考慮したIR情報からの戦略ワード抽出法の提案

○鎌田 裕嗣1)峯田 誠也2)岡田 公治1)

1) 東京都市大学
2) 東京都市大学大学院

Abstract 企業評価を行う上で,財務状況のみでなく,企業の戦略の相違やその変化を捉えることが重要である.本稿では,投資家に積極的に訴求したい今後の戦略や施策が含まれるIR情報から,形態素解析では抽出困難な造語や固有語も戦略ワードとして抽出可能な階層化N-gram手法を基に,企業間の相違や時間的な変化も含めて戦略ワードを抽出する手法を提案する.提案手法では,重要な戦略ワードの出現パターンとして,(1)業界内全体に波及する業界動向型,(2)一企業固有の特定企業型,(3)期間限定で出現する特定期間型を仮定し,各パターンに適合する戦略ワードを企業間の相違や時間的な変化も含めて抽出する.
To evaluate enterprises,it is important to consider not only enterprise financial states but also enterprise strategies or those changes. In this article, we propose a method which extract the strategy words with differences among enterprises and changes in time sequence, based upon the stratified N-Gram method which is able to extract coined and proper words that are difficult to extract by morphological analysis. Proposed method supposes three appearance patterns of important strategy words as follows: (1) domain trend: spread to many enterprises in domain, (2) enterprise unique: appear in only one enterprise, (3) period specific: appear for a specific period. Then it extracts the strategic words with differences and changes, which fit any of three appearance patterns.
Keywords テキストマイニング,階層化Nグラム,戦略ワード
Text Mining,,Stratified N-Gram,Strategy Words
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