オンライン証券業界における経営施策とその影響のシステムダイナミクスモデリング
1) 東京都市大学
Abstract | オンライン証券業界において,黎明期(1999年~2002年)には,松井証券は他社に対して優位性を示していた.しかし,2006年以降は他社の成長により優位性が変化した.本稿では、業界の中で起こった優位性の変化の要因とその影響を表現しうる動的モデルを構築する.動的モデルの観点として,(1)取引方針の異なる2種類の顧客層の存在を前提に,(2)外部環境の変化(投資ブームによる取引量の増減)の中で,(3)企業戦略(ターゲットとする顧客層の選択)が優位性に与える影響を表現するシミュレーションモデルを,システムダイナミクス手法を用いて構築した. |
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In dawning (1999 - 2002) of online securities trading service business, Matsui Securities Co., Ltd. had been having great advantages against other companies. After 2006, however, those advantages changed due to growth of other companies. In this article, we develop a dynamic model which are able to explain the causes of advantage changes and impacts which are affected by them. We developed the simulation model, by using systems dynamics methodology, which are able to demonstrate the impacts with considering three viewpoints as follows: (1) in two customer segments which have different dealing policy, (2) within the changes on business environment (fluctuations of deals volume as investment boom), (3) management policy (choice and focus on customer segment) each company took. | |
Keywords | オンライン証券,ビジネスシミュレーション,顧客層の選択 |
Online Securities Trading Service,Business Simulation,Customer Segment Choice |