一般社団法人経営情報学会
一般社団法人経営情報学会-PACIS2018主催記念特別全国研究発表大会
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大会プログラム

粒度の高いコンテキストアウェアな学習履歴を組み合わせた学習者分析

○中澤 真1)梅澤 克之2)平澤 茂⼀3)

1) 会津大学短期大学部
2) 湘南⼯科⼤学
3) 早稲⽥⼤学

Abstract
学習履歴を活用したLearning Analyticsは適応的な学習支援実現のために重要な課題である.筆者らは微細な粒度の電子教材の閲覧履歴データに基づく学習者モデルの構築や,プログラミング学習時のソースコードの変遷過程を記録した編集履歴データに基づく学習者分析に取り組んできた.これらの学習履歴を個別に解析することで,学習者の理解度やつまずき箇所などをある程度推定できることを既に示した.
そこで本研究では,これらの学習履歴を組み合わせることにより学習者の活動内容を従来よりも正確に把握し,学習者個別の状態を的確に分析する方法について論じる.

Learning Analytics using logs is an important issue in order to realize the adaptive learning support system. We have been working on constructing a learner model based on browsing history log of high granularity on electronic learning materials and analyzing learners based on editing history log which recorded the transition of source code during programming learning. By analyzing these learning logs individually, we have already shown that it is possible to estimate learners' individual missteps and weak points partially.
In this study, by combining these learning logs we will try to grasp learning conditions of the learners more precisely than ever before. Then we discuss ways to accurately analyze the status of individual learners.
Keywords
ラーニングアナリティクス,学習履歴,学習者分析

Learning Analytics,Learning Logs,Learner Analysis
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