高校生を対象としたプログラミング学習時の脳波履歴の収集とその分析
1) 湘南⼯科⼤学
2) ⾼崎経済⼤学
3) 会津⼤学
4) 早稲⽥⼤学
- Abstract
-
著者らは新潟県立松代高校を中心に,近隣の高校生を対象とした「まつだいサイエンス講座」を開催した.講座内でプログラミングやタイピングソフト実施時における閲覧・編集履歴及び脳波履歴を収集し,その解析を行った.これまでの結果,プログラミングやタイピングソフト実施時においてβ波/α波の値が学習の困難度を測る指標として有効であることが確認した.本稿では,まず,講座冒頭に行ったプログラミングに関する事前アンケート及び事前テスト(中学3年生~高校1年生レベルの英語,数学,国語)の結果をまとめる.続いて,事前アンケート・テストと脳波の関係を解析し,特にβ波/α波との関係について考察を行う.
It is known that brain waves are closely related to emotions of human. The authors held “Matsudai science seminar" and gave lectures about computer programming for high school students living in Matsudai area of Niigata prefecture in Japan. In addition, we collected data about brain waves of the students learning computer programming and analyzed these data. In this paper, we firstly summarize results of previous questionnaires and tests, which the students firstly answered in this seminar. We secondly analyze relations between brain waves and the results of questionnaires and tests. - Keywords
-
ラーニングアナリティクス,プログラミング学習,学習ログ
Learning Analytics,Programming Learning,Learning Log