大手飲食店舗における非正規従業員の満足度要因に関する調査研究
組織の関係性による従業員満足、顧客満足、従業員の行動、業績への影響
1) 芝浦工業大学大学院
- Abstract
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日本国内の飲食業界は慢性的な人材不足に直面しており、非正規社員のモチベーションを高め、戦力化するかがビジネス上の重要課題となっている。本研究は日本の飲食業界における非正規社員をとりまく組織内の関係性について調査研究をしたものである。組織内の関係性は従業員満足を高め、その結果が顧客満足、従業員の行動、さらには業績にも大きく影響を及ぼすとの仮説を立て、調査検証を行った。本研究ではリーダーシップや職場の関係性および従業員のモチベーションや行動について、飲食大手3社からアンケート調査を行い、マネジメントモデルにあてはめながら共分散構造分析を踏まえて考察を行った。
There is serious human resources shortage in the Japanese food service industry. Whether or not labor can be secured in this labor-intensive industry is the biggest problem in the growth of the business. This research investigates some of relationships within organizations in Japan food service industry. Relationships have an huge impact on employee satisfaction, customer service behavior, satisfied customers, and future business performance of non-regular employees. In this research, a questionnaire survey was conducted for the employees of the three companies. The results of the calculation were applied to the model and analyzed through covariance structure analysis. - Keywords
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従業員満足度,関係性,非正規社員
Employ satisfaction,Relationship,Non-regular employee