新技術開発プロセスにおける情報価値の変容
中小企業の二代目による「語り」に着目して
1) 常葉大学短期大学部
2) 光産業創成大学院大学
- Abstract
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異分野協働によるイノベーション創出に注目が集まる中、中小企業の二代目に当たる人物が自社の既存事業とは異なる分野の人々と共に新技術開発に取り組み、イノベーションを実現させたケースが存在する。本研究では、そのような人物が、新技術開発のプロセスにおいて、どのような「語り」(「対話」型コミュニケーション)を行っていたのか、インタビュー調査を実施し、転機となった「語り」の特徴を分析する。これにより、情報価値の変容が、新技術開発の促進に影響していることを示し、彼らの行動様式を「語り」の観点から考察する。
In recent years, many researchers have shown an interest in "interactive" communication as the collaboration between different fields to promote innovation. Through the collaborations, there are successful cases, for example, of a person in succession to a company, having met with success due to collaboration between different fields. In this study, we carried out interview investigations on what kind of "Katari" = "Antenarrative" ("Interactive" communication) in a process of new technology development, and analyzed the characteristic of "Katari" that was a turning point. We showed that transformation of the information value influenced promotion of the new technology development and in this way considered their behavior pattern from the viewpoint of "Katari". - Keywords
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情報価値,イノベーション,語り
Information Value,Innovation,Katari = Antenarrative / "Interactive" Communication