一般社団法人経営情報学会-2018年春季全国研究発表大会

大会プログラム

不確実な状況下での空港旅客流のモデリングとマネジメント
福岡空港の事例から

○山田 広明1)大堀 耕太郎1,3)岩尾 忠重2)吉良 知文3,4)神山 直之3,5)吉田 宏章1)穴井 宏和1,3)

1) 株式会社富士通研究所
2) 富士通株式会社
3) 九州大学 マス・フォア・インダストリ研究所
4) 群馬大学 社会情報学部
5) JSTさきがけ

Abstract
近年の外国人旅客の増加により空港ターミナルの意思決定者は,予期できない唐突に発生する混雑への対応が求められている.予期せぬ混雑は,空港ターミナルを構成する施設間の相互作用や旅客行動の異質性に関連して起こるため,施設間や旅客行動を詳細にモデリングするシミュレーションによるアプローチが有効である.しかし,システム特性を踏まえた適切な抽象度でのモデリングが必要であったり,多量の入力データを集める必要があるという点から,実現場で使える精度のシミュレーションを構築することは容易ではない.本発表では,福岡空港国際線ターミナルにおいて、旅客流シミュレーションを用いて混雑緩和を目指した一連の取り組みを報告する。

Airport terminal decision makers in recent years need to deal with unexpected and sudden congestion situations. The variety of congestion situations are caused by interactions between subsystems and heterogeneity of passengers. A simulation approach enables us to describe the interactions between facilities and passenger behavior in detail, so it suits to find various types of possible congestion situations observed in a real airport terminal. The simulation approach, however, cannot directly lead exact prediction that can be useful in practical management and operation for difficulties of modeling a complex airport terminal system and acquiring complete input data. In this presentation, we report Fukuoka airport project in which we built passenger flow simulation to manage airport terminal congestion.
Keywords
空港ターミナル,旅客流シミュレーション,離散事象モデル

Airport terminal,Passenger flow simulation,Discrete event model
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